tisdag 19 juli 2011

Pecannötpaj

Ett recept jag lånat från en av favoritmatbloggarna, Matplatsen
Vi har ett ställe i Helsingborg som heter Pistachia, ett ställe fullt av nötter. Haha!
Där köpte jag pecanötter, och när jag kom hem såg jag detta receptet. Perfekt tajming!




Vickans pecannötpaj

Pajskal
3 dl vetemjöl
125 gr smör
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
3 msk vatten

Fyllning
125 gr smör
2 msk vetemjöl
3 dl ljus sirap
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 ägg (lätt vispade)
1 tsk vaniljsocker
150-200 g pecannötter (grovt hackade)

Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet tio minuter i 200 grader.
Koka upp smör, socker, sirap, vetmjöl, och salt och låt det sjuda i tre minuter under omrörning. Tag av från värmen och låt fyllningen svalna till rumstemperatur.
Blanda sedan i nötter, vaniljpulver och de lättvispade äggen. Häll fyllningen i pajskalet och grädda pajen 35-40 minuter i 175 graders. Låt stå kallt, gärna över natten, och servera med vispad grädde.



På vår fikagäst som körde från Ekeby för att smaka, så verkade den god i alla fall.. ;)

2 kommentarer:

  1. Looking good! Den måste jag testa :) / Tinne

    SvaraRadera
  2. Super duper god... Helt klart värt dem långa körsträckan.. Sen var det så klart så mysigt att hälsa på lilla familjen... TAck för idag och Kram!!!

    SvaraRadera